top of page

N-health®
Natasja van Ooijen

  • Facebook
  • Youtube
  • Instagram
  • Whatsapp
  • LinkedIn

Uit de praktijk: Ze zei: "Ik dacht dat het gewoon de leeftijd was" ...nu zijn we 3 maanden verder

  • 6 dagen geleden
  • 3 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 4 dagen geleden



"Ik dacht dat het gewoon de leeftijd was..."

Dat hoor ik regelmatig in mijn praktijk.

Laatst zat er een vrouw tegenover mij van begin vijftig. Ze zei:

"Ik functioneer nog wel hoor."

Maar terwijl we verder praatten bleek dat ze iedere middag rond drie uur inkakte.

Dat ze vroeger na haar werk nog van alles deed, maar nu eerst op de bank moest zitten.

Dat ze steeds minder zin had om af te spreken. Toen ze voor het eerst bij mij kwam, was ze moe.


Niet een beetje moe.


Moe van het wakker worden.

Moe van nadenken.

Moe van altijd maar doorgaan.


Ze sliep slecht.

Kwam langzaam aan.

Voelde zich niet meer zichzelf.


Haar bloedonderzoek was volgens de huisarts prima.


Toch wist ze dat er iets niet klopte.


Tijdens ons gesprek bleek dat er veel meer speelde dan alleen vermoeidheid.


Jaren van stress.

Een lichaam dat nauwelijks meer herstelde.

Darmklachten die ze inmiddels normaal was gaan vinden.

Hormonale veranderingen die langzaam hun invloed hadden gekregen.


Niet één oorzaak.


Wel een lichaam dat al lange tijd om aandacht vroeg.


Dat ze 's nachts wakker werd tussen vier en vijf uur en daarna lag te malen.

Dat ze drie keer hetzelfde verhaal vertelde omdat ze vergeten was dat ze het al verteld had.

Dat ze steeds dacht:

"Wat wilde ik ook alweer pakken?"

En dat ze zich daar soms zelfs zorgen over maakte.

Een andere vrouw vertelde:

"Ik ben niet echt moe, maar ik heb nergens meer puf voor."

Ze ging nog naar haar werk.

Ze deed boodschappen.

Ze zorgde voor haar gezin.

Maar alles voelde alsof ze door stroop liep.

Weer een andere vrouw zei:

"Ik herken mezelf niet meer."

Ze was sneller geïrriteerd.

Huilde om reclames op televisie.

Kon ineens enorm opzien tegen dingen die vroeger vanzelf gingen.

En ondertussen kwam er langzaam kilo na kilo bij.

Terwijl ze eigenlijk niet anders at dan vroeger.

Veel van deze vrouwen dachten dat het simpelweg bij de overgang hoorde.

Of bij het ouder worden.

Maar vaak bleek er meer te spelen.

Een verstoord slaapritme.

Jarenlange stress.

Darmklachten.

Bloedsuikerschommelingen.

Hormonale veranderingen.

Een lichaam dat steeds minder goed herstelde.

Niet één oorzaak.

Maar meerdere puzzelstukjes die samen maakten dat ze zich niet meer zichzelf voelden.

Nu zijn we drie maanden verder.

Onlangs sprak ik één van deze vrouwen weer in vervolgconsult.

Ze vertelde dat ze weer zin had om dingen te ondernemen.

Dat ze niet meer iedere middag uitgeput op de bank belandde.

Dat haar hoofd rustiger was geworden.

Dat ze beter sliep.

Dat ze weer energie overhield aan het einde van de dag.

Maar wat mij het meest raakte was wat ze daarna zei.

"Ik had nooit gedacht dat er in drie maanden tijd al zoveel kon veranderen."

En even later:

"Ik dacht echt dat ik hiermee moest leren leven."

Dat is misschien wel wat ik het vaakst hoor.

Niet dat vrouwen verwachten dat alles van de ene op de andere dag verdwijnt.

Maar wel dat ze verbaasd zijn hoeveel verschil er kan ontstaan wanneer je begrijpt waarom je lichaam doet wat het doet.

Niet door een wondermiddel.

Niet door één supplement.

Niet door nóg harder je best te doen.

Maar door stap voor stap te kijken naar het geheel.

Naar slaap.

Naar stress.

Naar voeding.

Naar hormonen.

Naar herstel.

Naar alles wat invloed heeft op hoe iemand zich voelt.

Misschien herken je jezelf in één van deze verhalen.

Misschien denk jij ook weleens:

"Het zal de leeftijd wel zijn."

Maar soms is dat niet het hele verhaal.

Stap voor stap nam ik hun aan de hand, ze stonden er niet meer alleen voor.


Dat is vaak hoe echte verandering ontstaat.


Niet door symptoombestrijding.


Maar door te begrijpen wat het lichaam nodig heeft.


Want je lichaam werkt niet tegen je.


Het probeert je iets te vertellen.


Herken je jezelf hierin?


Op mijn website onder BLOG deel ik regelmatig inzichten over energie, hormonen, darmgezondheid, overgang en gezond ouder worden en nog veel meer. Soms begint verandering met één nieuw inzicht. Misschien herken je jezelf in dit verhaal. Misschien voel je ergens dat je lichaam om aandacht vraagt, maar weet je nog niet precies waar je moet beginnen.


Soms is één gesprek al genoeg om meer inzicht te krijgen in wat jouw lichaam probeert te vertellen. Niet door alleen naar klachten te kijken, maar door samen te onderzoeken welke factoren mogelijk een rol spelen bij vermoeidheid, hormonale veranderingen, darmklachten, gewichtstoename of een verminderde belastbaarheid.


Voel je welkom om vrijblijvend kennis te maken. In een kort online gesprek kijken we samen waar je nu staat en of ik iets voor je kan betekenen. Dit kan via mijn website www.n-health.nl/vrouwen-45-plus


Of wil je meteen een verdiepend gesprek waar we gelijk samen starten aan jouw reis: https://nhealth.clientomgeving.nl/afspraak-maken?c=tBcJj74u Je hoeft het niet alleen te doen.




 
 
 

Opmerkingen


© 2026 by N-health® Copyright © All Rights Reserved

-van deze site mag niets worden gekopieerd of gedupliceerd zonder schriftelijke toestemming-

bottom of page